יום ראשון, 21 ביוני 2009

סורבה לימונענע ותמרים

כתבה: טלי מאיר-צ'יזיק

אין ספק שהקיץ קורא לנו לנהוג אחרת. אלא שזה מפתיע כל פעם מחדש.
ככל שזוית השמש שורפת יותר, ככל שהאוויר מתחמם מוקדם יותר, ככל שהרוח משיבה יותר חום ופחות את הנפש, כך עולים השינוייים וחיים בנו מבלי מאמץ.
לא צריך להתאמץ כדי להחליף את התנור, ברור שהמקפיא מתמלא במקומו.
לא צריך לחשוב כל-כך הרבה מה יחליף את הקדרה, כבר ברור שזה הבלנדר.
את ירקות השורש שמילאו סלים על רצפת המטבח החליפו פירות במקרר ובמקפיא.
חברים מבקשים להשתמש במקפיא כדי לאחסן בננות קפואות, להן יש שלל שימושים בקיץ (לא רק גלידה, גם סתם להקפיא עיגולי בננה ולאכול אותם קפואים).
הויטה מיקס עובד שעות נוספות, טוחן וטוחן קרח לברד, פירות לשייק, טחינה לתמרינה ותמרים להמתקה (וגם גרעיני כוסמין לקמח, אבל זה לא שייך...).
במקום חם כמו נוה איתן, החוכמה היא לצאת מהבית מוקדם (אורי יוצא בחמש וחצי, הבנות ואני בערך בתשע). בבוקר הבית כבר מתכונן לאגור את חום היום, ואם יוצאים מוקדם החום בחוץ מתגנב אל העור מבלי משים. הרוח עוד מפנקת וכשעוברים מצל אל צל לא מרגישים כיצד השמש חורכת כל מה שבטווח שלה, הצל נמצא הרחק מעבר להישג ידה. יש עוד כמה שבועות עד שהאוויר עצמו יעמוד ויתחמם ויקשה על הנשימה. עוד כמה שבועות בהם הצל מעניק תחושה אביבית, חסד בטרם פורענות.
אבל לא התכנסנו כאן בשביל לתאר את החום הידידותי באופן פסטורלי, אנחנו כאן בשביל האוכל. קליל, טרי וחי ככל שיהיה, גם את המזון של הקיץ אפשר לשדרג בשידרוגים נאים. עצי הלימון נותנים פרי פעמיים בשנה (פירות הקיץ נוטים להיות ירקרקים וקשים יותר), הנענע אוהבת מקורות מים כל השנה (ובעיקר ברזים דולפים ליד גינות) ותמרים, בהיותם פרי הנשמר יבש, מתאימים גם הם להמתקה מתמדת.
אז באדיבות המקפיא המלא, הבלנדר הפעיל והגינה-לי-חביבה,

סורבה לימונענע ותמרים:
1/4 לימון שלם בלי גרעינים
2 לימונים סחוטים
5 תמרים גדולים (אנחנו אוהבים מג'הול)
תבנית קרח
חופן עלי נענע

הערות על העדפות אישיות:
רוב האורחים שלנו נהנו מהסורבה כפי שהוא מופיע כאן.
לעומתם, אני שמחה כשאורי גומר לחלק לכולם, ואז מוסיף מים על מה שנשאר ומערבל עוד קצת, שתהיה לי מונדה.
ככה טעים לי.

5 תגובות:

  1. ככה אנחנו מכינים לימונדה: מיץ מלימון שלם, חצי מגש קרח, ושתי כפות אגבה. אחרי הריסוק מוסיפים מים ומתענגים.
    גם הJTC שלנו עובד הרבה- בבוקר טוחן לי פירות ןקרח, וגם חלב קשיו לילד. בצהריים לימונדה ואחה"צ יוגור-דבש לגדולה. הקיץ בנווה איתן נשמע קשה מנשוא. איך את עושה את זה? מתי את באה להתקרר בתבור?

    השבמחק
  2. הי ענבל,
    דווקא בינתיים לא נורא הקיץ בנווה.
    כל עוד הצל הוא צל אמיתי ומשב הרוח אכן משיב את הנפש וקריר - אז טוב.
    צריך רק להימנע מהשמש החורכת.
    אני חושדת שהמצב ישתנה בימים-שבועות הקרובים.

    טלי

    השבמחק
  3. אני מפספס משהו או שהוראות הכנת המתכון חסרות?

    אספתי את כל המרכיבים על השיש - מה אני עושה לפני שהם מרקיבים....?

    תודה!
    מור

    השבמחק
  4. הי מור,
    מהר מהר - הכנס את הכל לבלנדר וטחן היטב!

    :-)

    השבמחק
  5. הגעתי במקרה, הכנתי, התעלפתי. בודקת מה עוד אפשר לדוג פה... תודה :-)

    השבמחק