יום חמישי, 30 ביולי 2009

למדני את השיר הפשוט של הלחם

לפי מדד השאלות והתגובות שמגיעות אלינו, נראה שהמתכון המסובך ביותר מאלה שפרסמנו באתר Ynet היה המתכון להכנת לחם שאור. לחם העשוי מקמח, מים, מחמצת שאור ומעט מלח. הכי פחות מרכיבים, הכי קשה להכין (או שאולי רק מיטיבי-לכת-במטבח ניסוי להכין את הדג בנוסח המאה ה-13). למרות שנדמה שהוא מאכל כבד, לא מתוחכם ופשוט ולמרות שהוא מאכל בעל היסטוריה ארוכת-שנים, הכנת לחם בלי מכונת לחם ובלי שמרים היא סוג של אמנות. הרבה דברים יכולים לשנות את אופי הלחם שלכם: סוג הדגן ששימש להכנת הקמח, זן הגרעינים, אופן ואופי טחינת הקמח, טמפרטורות המים והאוויר, הגובה והלחץ האטמוספרי במקום בו מכינים את הלחם, חום התנור והיעילות שלו ועוד...
לא די בכל הדברים הללו שיכולים סתם לשנות את הלחם, או ממש לשבש את הכנתו – יש גם את אלמנט הזמן. תהליך הכנתו של לחם השאור אורך בערך 14 שעות, לפי המתכון שלנו. 14 שעות בהן יכול לקרות לאופה ולבצק כל דבר – החל מלהפוך את קערת השאור התופח על פיה ועד לשכוח להפריש בצק ללחם של האפייה הבאה. 14 שעות ארוכות שבהן יש לזכור לערבב את התערובת בזמנים הנכונים, להוסיף מים ומלח, ללוש במרווחים המתאימים, לעצב את הכיכרות, להפעיל את התנור ולהכניס לתנור. לא לשכוח להכניס את הככרות לתנור החם, כמובן.
אז המתכון של המורכב הלחם הפשוט, לא רק שאלות ותגובות הוא מעלה, גם בקשות לסדנאות. אבל איך מכניסים 14 שעות בסדנא של שעתיים וחצי?
או, שאלה טובה!
כדי שסדנת שאור תהיה מועילה למשתתפים הם צריכים – לראות לחם מוכן, לחוש בצק בהתהוותו ולקחת חלק בשלבים האחרונים, בהם האופה פעיל יותר והבצק קצת פחות. אז הנה מה שהולך לקרות לקראת סדנת הבישול מחר, במכללת מהות:
הלילה אכין את הבצק ממחמצת השאור שהבאתי איתי לתל-אביב, מים, מלח וקמח כוסמין שטחנתי בעצמי הבוקר בנוה איתן. יש בכוונתי להכין בצק בכמות שתספיק לשלושה כיכרות.
מחר בבוקר אקום ואסע למכללה. השיעור מתחיל ב-10:00.
בשעה 8:30 אצור כיכר אחת של לחם ואניח לה לתפוח עד 10:00.
ב–9:15 אדליק את התנור ואחכה שיתחמם לחום הרצוי.
בדיוק בתחילת השיעור, בשעה 10:00, אכניס את הכיכר הראשונה לתנור.
מיד אחרי שאכניס אותה לתנור, אציג לנוכחים את הבצק שתפח בלילה, וממה שנותר ממנו אצור שתי כיכרות ואתן להן לתפוח כשעה וחצי.
ב-10:40 אוציא את כיכר הלחם המוכנה מהתנור.
לאחר שיתפחו שתי הכיכרות הנוספות אפריש מאחת מהן שאור ואדגים כיצד מתחיל התהליך ממנו יווצר הלחם הבא, איך שומרים את השאור ואיך מכינים את הבצק הראשוני.
ב-11:30 אכניס עוד כיכר לתנור ואחלק מהכיכר הנותרת שאור לכל הנוכחים, כדי שיוכלו להמשיך את התהליך ולהכין בבית לחם שאור טעים ובריא.
ככה, אני מקווה, אציג ואדגים את כל השלבים בהכנת לחם השאור (14 שעות) בשעה וחצי של שיעור, ועוד ישאר לנו זמן להכין מנות מגוונות שנטעם לצידו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה